Lao Lao - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Bart Stevens - WaarBenJij.nu Lao Lao - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Bart Stevens - WaarBenJij.nu

Lao Lao

Door: stevie

Blijf op de hoogte en volg Bart

10 Juni 2008 | Laos, Vientiane

Ten 1e... GEFELICITEERD met de overwinning!

Alright, Thailand zat er weer op.. we hebben de bus geboekt naar Luang Prabang, werden naar de grens gebracht van Laos, bij de rivier de Mekong. Waar we sochtends om 4 uur aankwamen en tot 9 uur moesten wachten ( gelukkig hadden we bedden ) op de opening van de border. We voeren in een smal dun 'slowboatje' naar de Laos border om ons visa te krijgen, vanuit daar gingen we verder op de slowboat richting Luang Prabang, een reis die we nooit meer zullen vergeten. 2 volle dagen op de boot, 2x 8uur. Je kon onmogelijk lekker zitten en slapen al helemaal niet. We hebben het ons makkelijk gemaakt en zijn aan het bier begonnen om 11 uur sochtends, om het allemaal wat te verzachten. De rit was ondanks de slechte zitplaatsen echt geweldig. Je vaarde door de middle of nowhere over de rivier, prachtig weer, prachtige omgeving en het was echt super. Onderweg werden er mensen bij hun dorpjes afgedropt, dorpjes.. betekent in Laos een groepje mensen dat bij elkaar woont in hun prachtige bamboo hutjes! Overal lagen netten en vallen voor de vissen die voorbij zwemmen, en vissersbootjes die over de rivier heen vaarden. Overnacht in een plekje waar savonds om half 11 de elektriciteit van werd afgesloten en hebben dus geen echte goede nachtrust kunnen pakken in die hitte, maar ja, we zijn in Laos. Volgende dag aangekomen in Luang Prabang, een mooi klein stadje met Franse invloeden qua eten, architectuur en sommige spreken zelfs ook frans. Het westerse eten was erg goed en je had een leuke nightmarket. Savonds uitgeweest in de enige club van de stad, "The bowling". Ik dacht dat het echt een club was maar het was dus echt een bowlingcentrum, dus wij teleurgesteld, maar konden het toch niet laten om nog een paar balletjes te gooien ;). De volgende dag een tripje gemaakt naar de waterfall, prachtig gebied waar ze nog een stuk of 20 beren vasthielden zodat je leuke foto's kon maken, de tijger was helaas de week ervoor gestorven. Onderaan de waterfall een parelblauw badje gevonden met jumps van de trees en een klein waterfalletje. De dag erop wegwezen, naar Vang Vieng. De city van Laos, toerisme all over the place ( al sluit de laatste bar om half 11 savonds ). Je kon overal onderuit liggen in loungebarretjes / restaurants, friends kijken, heerlijk. Tubing is HET ding van Vang Vieng, dus wij de volgende dag met onze 3 japanese girls die we hadden ontmoet, de rivier op, op een oude binnenband. Het regende, ietsje minder, maar dat je om de 15 meter uit het water kon, gratis shots kreeg, een biertje kocht, goede muziek kon aanhoren en vervolgens met je 'aangeschoten' hoofdje van een inmens hoge swing af slingeren. De view op de rivier was geweldig. Berglandschappen op de achtergrond en wij dopperden daar rond. Omdat er bijna geen 'civilizatie' is, is de natuur nog overal te bewonderen. De dag daarop weer weg, naar Vientiane, de capital of Laos. Het was mooi, maar verder vrij weinig te doen, en erg duur in vergelijking wat we gewend waren. We hebben een prachtig buddha park bezocht met honderden beelden uit het buddhisme en hindhuisme geloof. Nog wat tempels en monumenten in de city gezien en toen kwam de hemel naar beneden ( regenseizoen ), dus zijn we maar gestopt. De volgende dag zal onze groep gescheiden worden, Bram ging terug naar Bangkok om zijn vlucht over een paar dagen te pakken, en Nino en ik gaan naar Cambodia. Eerst de bus naar Pakse, in zuidlaos. 12 uur in de bus (is normaal tegenwoordig) sochtends in Pakse erin geluisd om naar 4 Thousands islands te gaan, afgedropt in de middle of nowhere met geen banken / engels sprekende mensen / of toeristen. K*t! Wij voor 10 dollar een rit naar de bank gekocht, 10 dollar betaald om geld te pinnen, vervolgens de boot gepakt om naar de border te gaan. Een klein vissersbootje dat bijna omviel bij iedere meter die we voorbij gingen. Er zat ook geen dak op dus wat denk je, om het plaatje compleet te maken, begon de Monsoon weer opdraven, een gigantische regenbui uit het niets, alles zeiknat, onze spullen, wij. Maar ik genoot. Op 1 of andere manier is Azie gewoon te geweldig. Maar oke, zeiknat en wel, op de scooters gestapt met de backpacks ( heb foto's ). 1.5 uur naar border gereden. En wat denk je nu? De scooter van Nino's driver ging kapot, ketting eraf, met nog 2km voor de border te gaan! Gelukkig kon mijn driver mij afzetten en Nino op halen en stonden we bij de Laos border. 10.000 kip moeten betalen each om het land te verlaten, wij zeiden nee. 5.000, en we liepen weg. Beu van de afzetterij en oplichterij, maar blij dat we bijna in Cambodia waren. Dus, nog even naar de Cambodia border lopen, 2km verder, 35 graden en 20-25kg aan bagage op je rug. Aangekomen bij de grens, visa gekocht en wilden we naar town, 70km verder. Maar guess what, er reden geen busjes meer. Dus konden we alleen met de taxi, 30 dollar. Wij zeiden, we lopen wel. Vlak erna een lift gevonden, van niemand minder dan de adviseur, van de governeur, van de Cambodian government :D. Gaf ons de lift, drinken en een kleine tour door town ( wat zo'n 5mins rijden was ). Allemaal heel mooi geeindigd dus! Maar hiermee wil ik Laos afsluiten, Cambodia komt over een paar dagen want ben hier nu al een tijdje (cambodia) en we gaan overmorgen weg, terug naar Bangkok.

Ik zie jullie snel

kus

• 10 Juni 2008 - 11:55

Papa:

klinkt allemaal weer geweldig. we zullen dagen/weken nodig hebben om al je verhalen en foto's te horen en zien.
    kijk er erg naar uit. tot de 18e op schiphol

• 10 Juni 2008 - 12:08

Sip:

Hey Bartje..

Heb je gister/net nog gesproken dus heb niet echt veel te vertellen.. Maar je verhaal is weer leuk om te lezen en ik zie je snel weer:D..
    Ltr Sip

• 10 Juni 2008 - 12:37

Reinier:

counting down the days

• 10 Juni 2008 - 17:24

BRAM:

ladyboys!

wat een godvers advontuur, ik zit in Breda GADVERDAME.
    bart, ik heb gewoon echt kkveel zin om je weer te zien kerel, we hbben het advontuur samen gedaan, en ik hoop dat het niet de laatste reis is!
    geniet voor de volle volle 100% want breda is gewoon een grote zelfde pot nat;)

en VIVA LA HOLLAND VOETBAL! LEKKER VOOR JE NINO

• 11 Juni 2008 - 10:41

Iris:

heej bart! echt super vet!! ben zo stront jaloers!! maar je komt 18 juni terug? kus kus

• 12 Juni 2008 - 11:16

Roberto :