Lovely Cambodia - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Bart Stevens - WaarBenJij.nu Lovely Cambodia - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Bart Stevens - WaarBenJij.nu

Lovely Cambodia

Door: stevie

Blijf op de hoogte en volg Bart

16 Juni 2008 | Cambodja, Khett Siem Reab

The food is bad, the roads are bad, the children are amazing, the culture is amazing, the woman are amazing, everybody is amazing, the nature is amazing, the temples are amazing, everything is amazing ( sorry als ik iets vergeten ben )... Welcome to cambodia. My favourite country so far.

Ik ga er zeker nog naar terug ;)

Oke, na ons grote avontuur om de grens te crossen waren we dan in Cambodia, na de lift van de grote pief naar het stadje Stung Treng gekregen te hebben hebben we ons gesettled en op zoek naar iets te eten. Iedereen op straat was zoooooo aardig alle kindjes kwamen naar je toe en gingen stoer doen omdat wij langsliepen haha, helemaal geweldig! Daarna een tentje gevonden om te eten en ik had mijn dagelijkse kippetje besteld, er leek nog niets mis te zijn. Na een kleine 20 minuutjes- half uurtje, kreeg ik mijn 'kippetje' . Aangezien Nino chef is heeft hij wel wat ervaring op het gebied van kippen en wat niet kip is. Dus nadat ik een paar stukjes ophad, overal kleine botjes en ribbetjes tegen kwam, kwamen we tot de conclusie dat het geen kip was. Aangezien ze in dit land allerlei insecten zoals torren sprinkhanen en weet ik veel wat eten, naast de doodnormaal levend gegrilde kikkers en andere vreemde dingen. Stonden we er niet versteld van dat dit gerust een kat zou kunnen zijn, niet meer naar gevraagd want ik wilde het niet weten, kat en hond staat hier namelijk ook op het menu. Dat is dus nog een open vraag. De volgende dag zijn we naar Siem Reap gegaan, zo'n 350 km verder maar duurt 11 uur met de bus ( the roads are bad ). In de bus nog met een klein Khmer(cambodiaans) ventje gespeeld, die helemaal onder de indruk was van de ipod en fototoestel. Toen savonds in siem reap aangekomen, mooi hotel voor 4 euro per nacht genomen en het stadje gaan verkennen, SUPER! Het was heel toeristisch maar toch nog lang niet zo erg als in Thailand. Overal gezellige restaurantjes en clubs / pubs. Voetbal kon je overal kijken ( ook op onze hotel kamer) en de Temples of Angkor waren slechts een paar km van ons verwijderd. Dat was dus ook waarom we hier naartoe zijn gekomen, de volgende dag een tuk tuk driver geregeld en op pad. De temples zijn gebouwd in 900-1200 en was toendertijd de hoofdstad van Cambodia. de 1e dag zijn we naar Angkor Thom en Angkor Wat gegaan, de 2 grootste en de pride of Cambodia. het was geweldig, superhot, supermooi, supertoeristisch ( helaas ). Overal kon je spulletjes en eten kopen buiten de temples, en kinderen van alle leeftijden liepen met bakken rond om je rotzooi te verkopen, wat we af en toe ook hebben gedaan( toch leuke souvenirs!) De kids were amazing, sommige konden tot 10 tellen en simpele woorden zeg in maar liefst 7-8 talen, including DUTCH! Ik was er helemaal van ondersteboven. Het engels van die kids en de meeste mensen was zoiezo perfect. Tijdens een zware regenbui hebben we nog onder een temple gescholen met een groepje kids, leuke gesprekken gehad en natuurlijk ook nog wat gekocht, eentje die wij 13 hadden geschat bleek 21 te zijn, nog ouder dan mij :P. Tijdens het lopen onderweg nog een grote groep aapjes tegen gekomen die hier in het wild rondlopen, als je geluk heb pakken ze je handje vast, bij Nino probeerden ze hem eraf te bijten. Ik heb het boek First they killed my father gekocht, een verslag over de Kmer Rouge tijd, een oorlog door heel cambodia die nog geen 30 jaar geleden is gebeurd, including in Siem Reap, echt ongelofelijk dat dat zo kort geleden is. Een geweldig boek. Toen we even op het balkon gingen staan van ons hotel, bleek dat er 48 krokodillen in de achtertuin lagen!!! Ook zoiets vreemds, werden daar gefokt voor tasjes en eten. Maarja, dag 2. Eerst naar de blood donation centre geweest om bloed te doneren voor de kids, er waren er echt zoveel!! daarna door naar de temples, de Grand tour gedaan en op het einde van de dag waren we het helemaal beu, superveel temples maar ze zijn stuk voor stuk Supermooi, dus je kan er geen overslaan :p. Een tour gekregen van een man die verkleed was in politie pak, vervolgens wilde een andere ' politie man ' ons zijn badge verkopen. Op dag 3 hadden we nog 1 temple ver weg te gaan, Bantea Srei, the womans temple. Echt zoooooo mooi niet normaal, hoe ze die beeldjes en tekeningen er op hebben gekregen ik weet het niet maar het was echt super. Ondertussen omdat we al 4 dagen in het stadje waren kenden we iedereen, zowel als onze nieuwe europese vrienden, als het grote deel van de Khmer mensen die op straat liepen. Iedereen even een praatje maken, lachen, gezellig en gewoon geweldig. De dag erna nog even relaxen, en de bus terug naar Bangkok geboekt, end destination. De bus naar bangkok was niet je van het en we hadden 2 uur vertraging omdat ze de bus veelstevol hadden gedaan en er amper nog een miertje bij kon ( heb foto's ). Naar het police station omdat sommige vervalsde tickets hadden gekregen en daarom was de bus zo vol. Na 2 uur vertraging dus eindelijk op pad, en na 1 uurtje, BAM... 2 klapbanden haha. Wij een half uurtje lopen doro een wildvreemd dorpje. Daar een uurtje of anderhalf gewacht en hup weer verder. Bij de border aangekomen, en cambodia, mijn favoriet, verlaten. Back to bangkok. De 1e 3 dagen met Nino, feesten, oude vrienden ontmoet, en shoppen voor het thuisfront. Nu mijn laatste avond hier in Bangkok en Nino is gister weggegaan, morgen avond vlieg ik en dan zien jullie mij woensdag weer !!

tot snel :) kus

• 16 Juni 2008 - 13:30

Sip:

Hey Bartje,

Een mooi einde om nooit te vergeten..!! Klasse vakantie als ik het zo allemaal nog eens lees:D Veel succes nog met de laatste trip en de weg terug naar Nederland.. de groeten en ik zie je woensdag:)

Later Sip

• 16 Juni 2008 - 13:58

Bram:

khap n khap

• 16 Juni 2008 - 17:08

Sofie:

Hee neefje!
    Mooie afsluiting van een lange reis, ben weer blij als je thuis bent!
    Tot woensdag! (K)

• 16 Juni 2008 - 19:35

Celeste:

surprise surprise als jij thuis komt!!!!! tot snel neefie

• 17 Juni 2008 - 09:08

Jop:

heej neeef
    ik hoop je snel weer te zien en een mooi einde van een lange rijs